Η εικόνα της Δυσγραφίας εντάσσεται στις Μαθησιακές δυσκολίες. Μπορεί να σταθεί μόνη της ως εικόνα ή να συνοδεύει άλλες Μαθησιακές Δυσκολίες, κατά την σχολική ηλικία όπως Δυσορθογραφία, Δυσαναγνωσία ή Δυσαριθμησία. Μπορεί να κάνει την εμφάνιση της από την προσχολική κιόλας ηλικία, με το παιδί να παρουσιάζει, ως κύρια συμπεριφορά την αποφυγή ή την έντονη δυσφορία, καθώς και ανώριμα πρότυπα σύλληψης, σε δραστηριότητες κυρίως Γραφισμού, αλλά και ζωγραφικής. Αισθητηριακές δυσκολίες είναι δυνατό να συνυπάρχουν. Ο Γραφισμός είναι το προστάδιο της Γραφής και προετοιμάζει ουσιαστικά το χέρι για την Γραφή.
Η Δυσγραφία αποτελεί το αποτέλεσμα της δυσκολίας που υπάρχει σε λεπτό και αδρό συντονισμό τως κινήσεων των χεριών, καθώς και της δυσκολίας, που παρουσιάζεται κατά τον συντονισμό ματιού-χεριού, κατά κύριο λόγο.Το ειδικό ερωτηματολόγιο που ακολουθεί θα βοηθήσει τόσο τους γονείς, όσο και τους εκπαιδευτικούς, να διακρίνουν αρχικά, αν το παιδί πρέπει να παραπεμφθεί για περαιτέρω Εργοθεραπευτική Αξιολόγηση. Το παρόν δεν αποτελεί αξιολογητικό εργαλείο και μπορεί να απαντηθεί για παιδιά ηλικίας 4 ετών και έπειτα.
- Το παιδί δυσκολεύεται να αποφασίσει με ποιο χέρι να γράψει;
- Πιάνει το μολύβι με μη λειτουργικό τρόπο;
- Δυσκολεύεται να διατηρήσει σωστή στάση σώματος σε καθιστή θέση για αρκετή ώρα;
- Σκύβει πολύ κοντά στο τραπέζι ενώ γράφει ή ζωγραφίζει;
- Τοποθετεί το χαρτί σε λάθος θέση ενώ γράφει;
- Σηκώνει τον καρπό του στον αέρα ενώ γράφει;
- Ασκεί υπερβολική πίεση μέσω του μολυβιού στο χαρτί;
- Ασκεί πολύ μικρή πίεση στο χαρτί (γράφει πολύ απαλά);
- Κουράζεται πολύ εύκολα όταν γράφει;
- Αποφεύγει δραστηριότητες γραφής – ζωγραφικής;
- Δυσκολεύεται να σχηματίσει σχήματα ή γράμματα;
- Παράγει γράμματα ή αριθμούς καθρεπτικά π.χ. 3 αντί για ε ;
- Ξεκινά να γράφει από την δεξιά μεριά της σελίδας;
- Δυσκολεύεται να γράψει σε ευθεία γραμμή (γράμματα κατηφορίζουν ή ανηφορίζουν);
- Αφήνει πολύ μικρά ή καθόλου κενά ανάμεσα στις λέξεις;
- Τα γράμματα στις λέξεις/στα κείμενα είναι δυσανάλογα ως προς το μέγεθός τους;
- Τα σχήματα ή γράμματα δεν είναι ολοκληρωμένα (λείπει κάποιο μέρος τους);
- Γράφει σχήματα ή γράμματα με ανάποδη φορά γραφής (από κάτω προς τα πάνω, από δεξιά προς τα αριστερά);
- Γράφει με πολύ αργό ρυθμό;
Για παραπάνω από 2 θετικές απαντήσεις κρίνεται απαραίτητη η προσέλευση για περαιτέρω Εργοθεραπευτική Αξιολόγηση.
Επιμέλεια άρθρου: Αντωνία Παπαμιχαήλ, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια – Δ/τρια Πρότυπου Κέντρου Αναπτυξιακής Παρέμβασης ‘Ταξιάρχης’